Wat mag ik wel en wat mag ik niet eten?

Finesse Bodyline Clinic adviseert een voedingspatroon dat is gebaseerd op het principe van de Voedselzandloper.

De 7 basisprincipes van de voedselzandloper:

  1. Geen of zo weinig mogelijk brood, aardappelen, pasta en rijst. Als je deze producten eet, neem dan zoveel mogelijk de volkoren variant.
  2. Havermoutpap met plantaardige melk als broodvervanger. Aardappelen, pasta en rijst vervangen door groente, peulvruchten of paddenstoelen.
  3. Geen melk of yoghurt. Deze vervangen door plantaardige melk zoals ongezoete soya-, rijst-, of amandelmelk. Kaas en eieren zijn toegestaan.
  4. Weinig rood vlees (rund, schaap, paard) en vooral vette vis (zalm, makreel, haring, ansjovis en sardines) en gevogelte (kip, kalkoen).
  5. Groenten, fruit en ongebrande, ongezouten noten zijn de basis van de voedselzandloper.
  6. Veel water, enkele koppen groene of witte thee per dag en één glas vers vruchten- of groentesap. Koffie en alcohol mogen met mate.  In totaal ongeveer 1,5 liter vocht per dag.
  7. Het innemen van ‘intelligente’ voedingssupplementen zoals jodium, magnesium, vitamine D, selenium en de B-vitamines.

De basis van onze voeding moet zoveel mogelijk bestaan uit groente, peulvruchten, fruit en noten, vette vis, of wit vlees zoals gevogelte (ongepaneerd).
Daarnaast moeten we ongezonde vetten zoals roomboter en frituurvetten vervangen door gezonde vetten zoals olijfolie, walnootolie, kokosolie en/of lijnzaadolie.